Limfjordsskolen er en byskole i den sydøstlige del af Struer by med udsigt over Limfjorden tæt på både by og land. Vi har 600 elever på 0.-9. klassetrin.
På Limfjordsskolen er vi optaget af, hvad eleverne skal have ud af folkeskolens undervisning.
Vi ser eleverne som hele mennesker med styrker og potentialer, som alle bidrager med noget, andre kan lære af. Alle skal opleve, at de bliver værdsat som en vigtig del af fællesskabet.
På Limfjordsskolen har det værdi, at vi som mennesker er forskellige. Det lærer eleverne om mangfoldighed og om, hvor meget vi alle har til fælles på tværs af forskellige geografiske, religiøse og kulturelle baggrunde.
Mangfoldigheden og fællesskabet på Limfjordsskolen danner grobund for elevernes demokratiske dannelse. Det er vores mål, at eleverne efter endt skolegang både er blevet fagligt dygtige og samtidig har udviklet kompetencer til at indgå i livets mange fællesskaber.
Livsduelighed og bæredygtighed
Grundpillerne i livsduelighed er selvtillid, selvværd og selvforståelse, og en livsduelig elev, er en elev, som optimalt har udviklet og fået udfordret sine evner, både fagligt, socialt, kropsligt og personligt. Eleven kender sine ressourcer og grænser og kan tage ansvar for eget liv og indgå i ansvarligt fællesskab med andre.
Limfjordsskolen har et ansvar for at lære eleverne om bæredygtighed i forhold til naturen og i forhold til eget liv. Vi ønsker, at eleverne i fremtiden kan bidrage til, hvordan vi skaber mere trivsel og vitalitet hele vejen rundt. Dette sker i høj grad gennem samarbejde og forbundne relationer.
Videnskab og venskab
Venskaber er det mest afgørende for et barns og et ungt menneskes trivsel. Samtidig er trivsel en forudsætning for læring. En elev, der ikke trives, har ikke overskud til læringsmæssig udvikling, ligesom en elev, der ikke oplever udvikling i forhold til skolearbejdet, heller ikke trives. Derfor har vi på Limfjordsskolen fokus på arbejdet med at skabe og dyrke venskaber i skolehverdagen som grundlag for det pædagogiske arbejde.
Vi bestræber os på, at pædagogikken i skolen baserer sig på viden om, hvordan vi bedst opnår de resultater, vi ønsker. Bag pædagogikken gemmer sig en videnskab. Det er i øvrigt også tilfældet for alle de fag, vi præsenterer eleverne for i skolen. Vi har fokus på, at videnskabernes resultater vinder indpas og danner grundlag for skolens pædagogiske arbejde og i arbejdet med skolens fag. Limfjordsskolen kendetegnes derfor ved en høj grad af faglighed.